Bibelfrågan – vår tro på nätet!

atheism_motivational_poster_22

På sajten Bibelfrågan svarar man på allsköns trosfrågor och det är ett bra alternativ till Aftonbladet då de båda har ungefär samma sanningshalt.

Idag har jag av den här artikeln dragit följande slutsatser:

Gud kan inte vara kristen, han kan inte heller vara muslim eller buddhist. Gud är allsmäktig och arbetar på ett sätt som ingen förstår men ändå många försöker tolka utan att någonsin få svar. Jesus var jude och uttalade sig inte i religionsfrågor. Han kom inte för att starta någon ny religion utan ville bara att människor skulle börja följa Guds vilja oavsett vilken religion man tillhörde.

Men hur ska man kunna följa guds vilja om man inte har en enhetlig religion? Vilken vilja ska gälla? Det logiska resonemanget måste gå mot att leva utan religion eftersom man inte kan leva med den ”rätta” religionen?

Det är en förolämpning mot mig som människa att påstå att det är Gud som bestämt vilka vägar som är goda och rättfärdiga. Det är jag själv som bestämmer hur jag vill leva. Vill jag leva i ett kontrollerat samhälle kan jag göra det, vill jag leva helt fri från samhället kan jag bygga en koja i skogen. Richard Dawkins bevisar att samma mänskliga förnuft finns hos olika folk och olika religioner. Så antingen finns samma skäggiga farbror i alla religioner eller så finns han inte i någon, ungefär som den matematiska modellen av universum där summan av alla ingående delar blir 0!

Att kristna blir upprörda över humanisternas avdop visar bara återigen att man inte vet bättre. Att vara ateist innebär att man inte tror på något, varken dop eller avdop och därmed ser det för den parodi och ironi det är. Men kristna har en förmåga att ta åt sig av kritik på samma sätt som judar gör bara man pratar illa om staten Israel.

Jag får en vision av en liknelse där den kristne motsvaras av steroidstinn boxare som i brist på intelligens och förmåga att bemöta negativ kritik helt sonika slår ner journalisten som ställer den dumma frågan.

Quod gratis asseritur, gratis negatur

Kommentera

